Regeneracja alternatora – na czym polega?
24 marca 2020Regeneracja alternatora
Regeneracja alternatorów to proces, który obejmuje:
✓ zdemontowanie urządzenia na poszczególne podzespoły
✓ oczyszczenie każdego elementu
✓ sprawdzenie sprawności poszczególnych segmentów
✓ zregenerowanie gniazd łożyskowych i mocujących
✓ zregenerowanie koła pasowego
✓ wymienienie szczotek
✓ wymienienie łożysk
✓ wymienienie pierścienia ślizgowego
✓ zregenerowanie lub wymienienie wirnika (opcjonalnie)
✓ zregenerowanie lub wymienienie uzwojenia (opcjonalnie)
✓ zregenerowanie lub wymienienie zestawu prostowniczego (opcjonalnie)
✓ zregenerowanie lub wymienienie regulatora (opcjonalnie)
✓ zabezpieczenie segmentów przed wystąpieniem korozji
✓ zmontowanie i sprawdzenie działania urządzenia na stanowisku testowym
✓ specjalne oznakowanie – cechą osoby dokonującej regenerację i numerem referencyjnym
Dokonując regeneracji alternatorów należy zwrócić szczególną uwagę na
stan elementów głównych urządzenia, takich jak regulator, zestaw
prostowniczy, wirnik i uzwojenie. Właściwa ocena jest możliwa tylko
wtedy, gdy dysponuje się technicznymi możliwościami w zakresie kontroli
pomiaru tych segmentów. Istotne jest także, by odpowiednio dobrać
zamienniki i zadbać o wysoką jakość wymienianych łożysk. Jeżeli któryś z
wymienionych elementów głównych zostanie uszkodzony, następuje wymiana
na nowy lub regeneracja:
✓ zestawu prostowniczego – wymianie ulegają diody wzbudzenia lub mocy, ewentualnie wymienić można izolatory;
✓ regulatora – w praktyce wymienia się jego strukturę elektroniczną (chip);
✓ uzwojenia – wymiana drutu nawojowego na odzyskanym wcześniej karkasie;
✓ rotora. To skomplikowany zabieg,
ponieważ dotyczy pełnego demontażu oraz przewinięcia cewki wzbudzenia,
po którym ponownie następuje montowanie i wyważenie. Ze względu na to,
że proces ten jest pracochłonny, nie do końca jest on opłacalny
ekonomicznie. W wypadku niektórych wirników niższy jest koszt wymiany na
nowe, niż regeneracji starych.